با بدن خود آشتي کنيد


 

تهيه و تنظيم: زينب اسدي




 
آيا هنگامي که خود را در آيينه مي بينيد چنين جملاتي را به خود مي گوييد: «امروز چقدر زشت شدي»، «استيل بدنت خيلي بده، اصلاً به سن و سالت نمي ياد» و ... روانشناسان با اين طرز تفکر مخالفند.
بسياري از ما در مواجهه با دوستان خود با افرادي که در بيرون مي بينيم اعتماد به نفس خود را از دست مي دهيم و مدام در خفا و خلوت خود را سرزنش مي کنيم.
اگر از بدشانسي يک روز بد هم داشته باشيد، ديگر تمام اميدهاي تان به نااميدي تبديل مي شود.
در اين مقاله شما را با راهکارهايي آشنا مي کنيم که بتوانيد بهتر با اين موضوع کنار بياييد. توصيه هايي که در اينجا متذکر مي شويم، راهکارهايي است که روانشناسان مشهور دنيا پيشنهاد مي کنند.

شرايط و محيط خود را تغيير دهيد
 

به خود بقبولانيد که شما اکنون و در حال حاضر به همين شکل هستيد و از خود توقعات بالا نداشته باشيد.
شما دراين لحظه بهترين هستيد، سعي کنيد خود را با کسي مقايسه نکنيد، زيرا در اين صورت از لحاظ رواني به يک بن بست مي رسيد و احساس افسردگي و انزوا مي کنيد.

به جاي اين که با بدن خود بجنگيد، سازش را انتخاب کنيد.
 

لباس ها يا رنگ هاي شادي را که قبلاً نمي پوشيد به علت اينکه شايد شما را چاق يا لاغر نشان دهد، بپوشيد.

واقع بين باشيد
 

شما ملکه نيستيد، اما مسلماً شخص بي ارزشي هم نيستيد. شما مي توانيد هر نقشي را که دوست داريد داشته باشيد، پس استيل يا صورت خود توجهي نداشته باشيد.
اين مسايل نبايد کوچکترين اهميتي براي شما داشته باشد، زيرا اين موضوع براي شما برجسته مي شود براي ديگران نيز مهم مي شود.

به کسي عيب هاي ظاهري و باطني خود را بازگو نکنيد:
 

اگر اين مسايل را براي کسي بازگو کنيد باعث مي شود، اعتماد به نفس تان را به زير صفر بياوريد. چون تمام افرادي که اين موضوعات را مي شنوند دوست شما نيستند و در مواردي که از اين مسايل عليه شما سوء استفاده مي کنند.
براي مثال اگر به کسي بگوييد که زود رنج هستيد و مخاطب شما فردي باشد که بخواهد گاهي شما را اذيت کند، از اين حساسيت و ضعف شما سوء استفاده مي کند و با ذکر اين موضع شما را مدام آزار ميدهد يا بر سر هر موضوع کوچکي به شما انتقاد مي کند که خيلي زودرنج هستيد يا ...

با کسي که واقعا به او اعتماد داريد صحبت کنيد
 

(با شخصي که به او اعتماد داريد صحبت کنيد، حرف هاي خود را با او درميان بگذاريد و از او بخواهيد که مانند يک فرد صادق شما را راهنمايي کند. البته بايد شخصي باشد که صلاحيت مشاوره را داشته باشد.

دوستان خود را به دوستي انتخاب کنيد
 

دوستاني را انتخاب کنيد که به شما اعتماد به نفس بدهند، نه اينکه شما را زير سؤال ببرند.

انتقاد پذير باشيد
 

اگر کسي به شما انتقادي کرد، به جاي اينکه با او به بدي صحبت کنيد يا با او قطع رابطه کنيد توصيه مي کنيم انتقادپذيرباشيد وديد خود را براي پذيرش انتقادهاي سازنده گسترش دهيد.
البته انتقادي که جانب گرايانه نباشد و از روي قصد و سوء نيت ارايه نشود.

پي نوشت ها :
 

کارشناس ارشد مشاوره
 

منبع: 7 روز زندگي شماره 93